Ayuda
Un proceso participativo es una secuencia de actividades participativas (p.e. primero rellenar una encuesta, luego realizar propuestas, debatirlas en encuentros presenciales o virtuales, y finalmente priorizarlas) con el objetivo de definir y tomar una decisión sobre un tema específico.
Ejemplos de procesos participativos son: un proceso de elección de los miembros de un comité (donde primero se presentan unas candidaturas, luego se debate y finalmente se elige una candidatura), presupuestos participativos (donde se realizan propuestas, se valoran económicamente y se vota con el dinero disponible), un proceso de planificación estratégica, la redacción colaborativa de un reglamento o norma, el diseño de un espacio urbano o la producción de un plan de políticas públicas.
Fases del proceso
Saps què són uns pressupostos participatius?
Vine a la sessió informativa i t'ho explicarem.
Durant aquesta fase qualsevol persona empadronada al municipi Capellades, podrà presentar propostes de projectes que creguin interessants i necessaris pel municipi de Capellades. També podran presentar propostes les entitats i col·lectius del municipi.
Les propostes s’hauran de presentar telemàticament a través de la plataforma de participació Participa 311 (https://participa311-capellades.diba.cat).
Per facilitar al màxim la participació, les persones que no tinguin accés a eines informàtiques i aquelles que requereixen ajuda podran fer-ho presencialment a l’Ajuntament de Capellades a l'Oficina d'Atenció al Ciutadà (C/ Ramon Godó, 9) amb l’assessorament i suport de personal de l’Ajuntament de dilluns a divendres de 9 a 14 h dins del període establert.
Aquestes propostes hauran de complir amb els requisits definits en les bases. Hi haurà un límit de dues propostes per participant.
La fase de propostes s'iniciarà el dilluns 2 de maig a les 10:00h i finalitzarà el dia 20 de juny a les 13:00h.
Un cop finalitzat el període de presentació de propostes, es realitzarà una depuració del llistat per tal d’identificar les repetides i aquelles que requereixin d’aclariments per part de les persones proposants. En aquests casos, es contactarà amb aquestes persones per tal d’aclarir els possibles dubtes i poder així millorar les propostes.
Posteriorment, la comissió tècnica realitzarà una primera validació de les propostes per determinar la seva possible viabilitat.
Una comissió formada per personal tècnic municipal serà l’encarregada de valorar que les propostes presentades compleixen amb els criteris establerts en el reglament. Aquelles que no els compleixin quedaran excloses de la fase de votacions.
La comissió de seguiment vetllarà pel bon funcionament i transparència del procés de valoració de les propostes presentades.
Les propostes es valoraran i s’anirà publicant a la web si han estat acceptades o rebutjades. Davant de dues propostes similars, els serveis tècnics municipals valoraran si es poden unificar.
Les propostes entregades en format paper a l'Ajuntament seran entrades per parts dels tècnics municipals a la plataforma com a "proposta oficial" per tal que siguin incloses en el procés i s'adjuntarà el formulari lliurat anonimant les dades personals.
Es podran consultar les propostes definitives que finalment es sotmetran a votació.
A partir de desembre ja es podran consultar les propostes definitives que finalment es sotmetran a votació.
Observa totes les propostes i la informació per tal de poder valorar la priorització dels 3 projectes que finalment votaràs.
Podran votar totes les persones majors de 16 anys i que estiguin empadronades a Capellades. Només es permetrà una votació per cada document acreditatiu d’identitat i cada persona haurà de votar un total de 3 propostes.
El sistema de votació es realitzarà a través de la Participa 311, i per facilitar al màxim la participació, les persones que no tinguin accés a eines informàtiques i/o tinguin dificultats podran votar presencialment al Ajuntament amb l’assessorament i suport de personal de l’Ajuntament (OAC).
Les propostes finals es seleccionaran en base als vots obtinguts i al límit econòmic establert, escollint-se, doncs, aquelles propostes, la suma de les quals sigui la més propera al límit econòmic del procés, sempre tenint en compte els vots obtinguts.
Finalitzat el període de votacions, es publiquen les propostes que han tingut més vots.
Les propostes es començaran a desenvolupar durant l'any 2023.
Els projectes guanyadors han estat executats i ja estan en funcionament.
PRESSUPOSTOS PARTICIPATIUS 2022-2023
Què faries a Capellades amb 30.000€?
Acerca de este proceso
L'Ajuntament de Capellades per primera vegada aposta per assolir una implicació activa i directa de la ciutadania en l'elaboració del pressupost d'inversions del municipi.
Enguany destinarem 30.000€ del pressupost del 2023 per tal que tu i la resta de vilatans pugueu triar directament en què voleu invertit.
PRESENTACIÓ DEL PROCÉS
El proper 7 d'abril a les 19:00h a la sala d'actes de la biblioteca "el Safareig" es presentarà els procés de pressupostos participatius de la vila de Capellades. Vine i informa't de com pots participar.
ELABORACIÓ DE PROPOSTES - Del 2 maig al 20 de juny 2022
Tots els ciutadans de Capellades poden fer propostes de projectes per a inversions per a qualsevol actuació de competència municipal ja sigui una inversió, una restauració, una compra de mobiliari,... a realitzar en espais municipals oberts al públic en general. Tens alguna idea?
Durant aquest termini qualsevol persona empadronada al municipi Capellades, podrà presentar propostes de projectes que creguin interessants i necessaris pel municipi de Capellades. També podran presentar propostes les entitats i col·lectius del municipi.
Les propostes s’hauran de presentar telemàticament a través de la plataforma de participació Participa 311 (https://participa311-capellades.diba.cat).
Per facilitar al màxim la participació, les persones que no tinguin accés a eines informàtiques i aquelles que requereixen ajuda podran fer-ho presencialment a l’Ajuntament de Capellades a l'Oficina d'Atenció al Ciutadà (C/ Ramon Godó, 9) amb l’assessorament i suport de personal de l’Ajuntament de dilluns a divendres de 9 a 14 h.
Hi haurà un límit de dues propostes per participant.
Aquestes propostes hauran de complir amb els següents requisits:
Les propostes han de ser d’inversions de qualsevol àmbit de competència municipal. Una inversió és un bé inventariable que és permanent en el temps. Des de la renovació o creació d’un equipament o infraestructura, la millora d’un espai públic, l’adquisició de mobiliari, la creació d’una web o aplicació, vehicles, eines, equips informàtics, material esportiu, entre d’altres exemples de béns inventariables.
Respectar el marc jurídic i legal existent.
Ser de competència municipal.
Ser viables tècnicament.
No superar el límit pressupostari establert en la convocatòria.
Complir amb criteris de sostenibilitat. Què és la sostenibilitat?: és un concepte econòmic, social i ecològic que es defineix com la satisfacció de les necessitats actuals sense comprometre la capacitat de les generacions futures de satisfer les seves, garantint l’equilibri entre creixement econòmic, cura del medi ambient i benestar social.
Complir amb criteris d’inclusió social i diversitat de col·lectius.
Complir amb criteris d’equitat social i de gènere.
No ser contràries als drets i llibertats individuals i col·lectives ni als valors democràtics i els drets humans.
La fase de propostes s'iniciarà el dilluns 2 de maig a les 10:00h i finalitzarà el dia 20 de juny a les 13:00h.
VALORACIÓ DE LES PROPOSTES – De juliol al novembre 2022
Una comissió formada per personal tècnic municipal analitzarà les propostes presentades i comprovarà que compleixin amb els criteris descrits anteriorment. Elaboraran un informe tècnic per cada proposta justificant la seva viabilitat tècnica, jurídica i econòmica. En el cas que hi hagi dues propostes o més amb un contingut similar podran ser agrupades.
Només passaran a la fase de votació les propostes que compleixin tots els requisits establerts. Si es considera que alguna de les propostes no és viable, quedarà descartada i s’haurà d’informar a la persona proposant dels motius pels quals ha estat retirada.
Tota la informació d’aquesta fase quedarà exposada a la plataforma de Participa 311 (https://participa311-capellades.diba.cat)
Davant de dues propostes similars, els serveis tècnics municipals valoraran si es poden unificar de cara a la votació.
La comissió de seguiment, creada per aquests pressupostos participatius vetllarà pel bon funcionament i transparència del procés de valoració de les propostes presentades.
PUBLICACIÓ I VOTACIÓ DE LES PROPOSTES FINALISTES – desembre 2022
Qui podrà votar?
Podran votar totes les persones majors de 16 anys i que estiguin empadronades a Capellades. Només es permetrà una votació per cada document acreditatiu d’identitat i cada persona haurà de votar un total de 3 propostes.
On puc votar?
*Mitjançant la pàgina web participa311-capellades.diba.cat
El sistema de votació es realitzarà a través de la Participa 311, i per facilitar al màxim la participació, les persones que no tinguin accés a eines informàtiques i/o tinguin dificultats podran votar presencialment al Ajuntament amb l’assessorament i suport de personal de l’Ajuntament (OAC).
Les propostes finals es seleccionaran en base als vots obtinguts i al límit econòmic establert, escollint-se, doncs, aquelles propostes, la suma de les quals sigui la més propera al límit econòmic del procés, sempre tenint en compte els vots obtinguts.
RESULTATS
Una vegada finalitzat el termini de votació, es farà el recompte de vots i s’elaborarà una llista amb les propostes finalistes i les votacions obtingudes, ordenades de major a menor nombre de vots, que es publicarà a la plataforma Participa 311. S’escolliran la/les propostes guanyadores per ordre de la llista de major a menor nombre de vots fins esgotar la dotació econòmica establerta
En el supòsit d’empat en la puntuació de diferents propostes, l’Ajuntament de Capellades decidirà la proposta guanyadora en base a criteris d’impacte social i econòmic.
I en cas que el cost de les propostes escollides no arribi a la dotació econòmica establerta, però el sobrant no sigui suficient per assumir la proposta immediatament següent, aquest sobrant es destinarà a qualsevol altra actuació de les propostes finalistes, la comissió tècnica farà una avaluació i proposta de les actuacions restants sempre que tinguin almenys un 10% dels vots i tenint en compte l’ordre de la votació.
Es publicarà la proposta o propostes guanyadores a través de la plataforma Participa 311, web municipal i xarxes socials.
Els projectes escollits s’iniciaran durant l’any 2023.
Compartir